Wednesday 23 March 2016

PENGENALAN

Sebelum kedatangan kuasa asing ke Tanah Melayu, beberapa negeri telah pun mempunyai sistem pemerintahan tersendiri. Hal ini dapat dilihat pada zaman Kesultanan Melayu Melaka yang mengamalkan undang-undang laut melaka dan hukum kanun melaka. Sementara itu, negeri - negeri yang lain mengamalakan adat tradisional seperti adat temenggung dan adat perpatih. Situasi ini menggambarkan telah wujudnya suatu sistem yang mengawal dan mengatur tata cara hidup masyarakat pada masa itu. Perlembagaan moden hanya diperkenalkan setelah Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 dan dikemaskinikan setelah terbentuknya Persekututan Malaysia pada tahun 1963.
Perlembagaan Malaysia, dikenali juga sebagai Perlembagaan Persekutuan mengandungi 183 perkara, adalah undang-undang tertinggi di Malaysia. Ia merupakan satu dokumen undang-undang bertulis yang telah dibentuk berasaskan kepada dua dokumen terdahulu iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan Perlembagaan Kemerdekaan tahun 1957.
Perlembagaan ini telah dirangka berdasarkan nasihat daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian dalam tahun 1957. Perlembagaan berkenaan berkuatkuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Ia bermula daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956 yang dihadiri oleh satu rombongan delegasi daripada Persekutuan Malaysia, yang mengandungi empat wakil pemerintah, iaitu ketua Menteri Persekutuan (Tunku Abdul Rahman) dan tiga menteri-menteri lain, dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya dan penasihat-penasihatnya.




1 comment:

  1. Do you realize there's a 12 word phrase you can speak to your partner... that will trigger deep emotions of love and instinctual attractiveness to you deep inside his chest?

    Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, cherish and care for you with his entire heart...

    12 Words Who Trigger A Man's Love Response

    This impulse is so hardwired into a man's mind that it will drive him to work better than ever before to to be the best lover he can be.

    Matter-of-fact, triggering this powerful impulse is absolutely binding to having the best possible relationship with your man that once you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll immediately notice him expose his heart and mind for you in such a way he haven't experienced before and he'll perceive you as the only woman in the galaxy who has ever truly understood him.

    ReplyDelete