Wednesday 23 March 2016

PERKARA PERKARA YANG PERNAH DIPINDA

PEMISAHAN SINGAPURA - Pemisahan mana - mana wilayah Malaysia adalah dilarang oleh Perlembagaan. Situasi sedemikian memerlukan persetujuan Majlis Raja - Raja terlebih dahulu. Pindaan dibuat dengan 2/3 daripada Ahli Dewan Rakyat menyokong pindaan ini. Oleh itu, pada bulan September 1963, Singapura keluar dari persekutuan Malaysia.
MENGENAI GENDER - Artikel 8(2) Perlembagaan Persekutuan telah dipinda bagi memasukka perkatan gender supaya tiada lagi sebarang undang - undang atau dasar yang mendiskriminasi wanita dan memastikan tidak ada diskriminasi antara jantina di negara ini. Perkataan 'jantina' aka ditambah kepada Perkara 8(2) Perlembagaan Malaysia yang mengatakan "kecuali sebagaimana dibenarkan dengan nyatanya oleh perlembagaan ini, tidaklah boleh ada perbezaan terhadap warganegara atau semata - mata oleh sebab agama, kaum, keturunan atau tempat lahir dalam mana - mana undang - undang."

KEKEBALAN RAJA - Kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan berhubung dengan apa - apa yang dianggap sebagai kekebalan atau imuiti Raja - Raja, iaitu mereka tidak boleh dihadapkan ke mahkamah biasa untuk orang ramai kerana melakukan apa - apa kesalahan. Pindaan ini dibuat kerana difikirkan pengecualian raja - raja daripada tidakan undang - undang sudah tidak sesuai lagi dengan aliran zaman. Dengan pindaan ini, dipercayai bahawa perasaa marah kepada raja atau sistem beraja dapat dielakkan kerana rakyat akan dilindungi oleh undang - undang daripada dianiaya oleh raja, dan dengan itu adalah dipercayai dan diharap raja tidak akan melakukannya.



1 comment: