Wednesday 23 March 2016

Peranan perlembagaan

Secara am nya, kewujudan perlembagaan kepada sesebuah negara adalah sangat penting kerana dengan wujudnya pwrlembagaan, ia akan menjamin riwayat sesebuah negara bangsa sentiasa relevent dengan perubahan zaman. Jika di selidiki, ternyata perlembagaan mempunyai bebrapa fungsi seperti dibawah.





PERANAN
PERINCIAN
Mewujudkan pemerintahan yang adil
Kewujudan perlembagaan dari segi sejarah bedasarkan tolak ansur antara kaum dalam beberapa pekara seperti hak istimewa orang Melayu, Bahasa Melayu, Agama Islam dan lain lain lagi. Sebagai contoh, walaupon perlembagaan memperuntukkan Agama Islam sebagai persekutuan / rasmi negara (dalam bahagiam 1, pekara 3(1) ), tetapi agama lain juga bebas di amalkan di Malaysia .
Menggelakkan penyalahgunaan kuasa dan mengawal pegerakkan kerajaan dan rakyat
Keadaan ini secara tidak langsung akan membentuk pembahagian kuasa dan dapat menggelakkan daripada dimonasi kuasa oleh sesuatu pihak . Sebagai mana yang digariskan dakam perlembagaan, terdapat beberapa peruntukkan khas tertentu untuk YDPA serta sultan / raja / Yang Di Pertua Negeri. Dalam hal ini, walaupun baginda mempunyai bidang kuasa tertentu, tetapi segala tindakan mereka adalah tertakluk kepada perlembagaan.
Alat penyelesaian masalah
Perlembagaan sesungguhnya telah menjadi undang undang  tertinggi negara dan menjadi rujukan utama dalam penggubalan undang undang Persekutuan dan negeri. Bahkan , sebarang masalah dalam pembuatan undang undang atau rujukan apa apa hukuman kepada seseorang warga negara adalah berasakan perlembagaan
Mengekalkan riwayat negara bangsa
Pembentukkan perlembagaan akan mengekalkan identiti negara bangsa malaysia kerana melalui perlembagaan, sistem pentadbiran dan perjalanan undang undang negara dapat dilaksanakan.
Menjaga kesatabilan negara
Sesunguhnya perlembagaan telah berjaya dibentuk keamanan dan kesatabilan negara. Hal ini memandangkan terdaptnya sekatan sekatan dalam perlembagaan yang mengawal pegerakkan setiap warganegara Malaysia walaupun mereka diberi kebebasan dan keistimewaan tertentu. Namun , kebeasan dan keistimewaan ini ada had nya apabila terdapat pekara pekara yang difikirkan perlu untuk menyekat kan kebebasan mereka (Bahagian 2, Pekara 10).

6 comments:

  1. Your Affiliate Money Printing Machine is waiting -

    And making money with it is as simple as 1--2--3!

    Here's how it works...

    STEP 1. Input into the system what affiliate products the system will advertise
    STEP 2. Add some PUSH button traffic (this LITERALLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate products system explode your list and sell your affiliate products for you!

    Are you ready to make money automatically??

    Click here to check it out

    ReplyDelete
  2. mana menjaga kedaulatan negara

    ReplyDelete